Wikia

Begin 2011 start de provincie Noord-Holland met een grootscheepse verbouwing van het kantoorgebouw aan het Houtplein. De verbouwing gaat twee tot twee en een half jaar duren.

Houtplein 20100115 westgevel 1

De verbouwingEdit

  • De verbouwing start met het strippen van het gebouw (gevels eraf, interieur eruit).
  • Aan de Houtplein-kant komt een voetgangersingang voor de parkeergarage. De ingang zit nu op het binnenplein, maar deze wordt verplaatst naar de buitenzijde aan het Houtplein. Dat is nodig, omdat het plein op de begane grond wordt dichtgebouwd.
  • Het gebouw wordt ook hoger, er komt een extra verdieping bij.
  • De kleur van de bakstenen is afgestemd op de omgeving.
  • Er komt een geheel glazen entree, waar de receptie komt, vergaderzalen en een uitgang van de parkeergarage voor medewerkers van de provincie.
  • Aan de zijde van de Wagenmakerslaan komen werkruimten in plaats van magazijnen, zodat er meer levendigheid in het pand te zien is.

DuurzaamheidEdit

  • De nieuwe voorgevel krijgt een verticale structuur met veel glas tot aan het plafond. Door het vele glas is minder kunstlicht nodig. De ramen liggen iets verzonken in de gevel. Dit is handig in de zomer omdat het de hitte van de zon tegenhoudt. Ook ’s winters is het nuttig, want dan kan warmte van de laaghangende zon onbeperkt de ruimte binnenkomen.
  • Overal in het gebouw worden energiebesparende technieken toegepast. Op het dak komen bijvoorbeeld sedumplanten (vetplanten die een natuurlijke isolator vormen). En er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde warmte-/koudeopslag. Water loopt dan via een netwerk van leidingen door de vloeren. In de zomer koelt het water uit de koele bron het pand. Daarna vloeit het opgewarmde water weer terug in de warmtebron. ’s Winters is dit precies omgekeerd.

De gemeente wil in 2012 ook het Houtplein opnieuw inrichten, zodat medio 2013 alles klaar is. Daarover start in 2011 overleg met de Wijkraden en andere belanghebbenden.

Impressie westgevel Houtplein